שומנים ותזונה

בשנים האחרונות חל מהפך בתפיסה של חשיבות השומן לבריאותנו. לא עוד המלצה גורפת להפחית בכמות השומן הנצרכת. אלא הבחנה בין שומנים בריאים למזיקים, והמלצה לשלב בתפריט יותר שומנים בריאים ופחות שומנים מזיקים.

האם כל השומנים לא טובים? (?All fat is bad)

מהמחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושא עולה, כי המסר: all fat is bad" ('כל השומנים לא טובים') הנו שגוי. העובדה שצריכה מוגברת של שומנים מהחי לדוגמא, אינה מומלצת, אינה קשורה כלל לכך שמאכלים כגון שקדים, אבוקדו ושמן זית הם מאכלים מומלצים ובריאים התורמים לבריאות הגוף ולהפחתת הסיכון למחלות. למעשה, כיום ברור, שהצמחים, גם אלה העשירים בשומן, אוצרים בתוכם שפע של רכיבים בריאותיים חיוניים, המוצאים את מקומם גם בשמנים המופקים מהם.

על תפקידם המכריע של השומנים

השומנים מהווים אבן יסוד בקרומי כל התאים בגוף. הם מהווים חומרי מוצא לבניית הורמונים, ולבניית חומרים המווסתים את לחץ הדם ומערכת הקרישה. השומנים משמשים כממיסים של חלק מהויטמינים ומסייעים בתהליך ספיגתם במעי ונשיאתם בדם. חלק מהשומנים חיוניים גם להתפתחות תקינה של המוח והראייה.
נוסף על כך, מאכלים רבים העשירים בשומנים תורמים גם להפחתת רמות הכולסטרול ולבריאות הלב. חלקם הגדול עשיר בויטמינים חשובים כגון ויטמין E ובפיטוסטרולים – רכיבים צמחיים התורמים באופן מיוחד להפחתת רמות הכולסטרול בדם.
לאור תפקידם המכריע, חלק מחומצות השומן, המרכיבות את השומנים, מוגדרות כחיוניות – הגוף אינו יכול לייצר אותן בעצמו: לינולאית – הנמצאת בצמחים רבים ובשמניהם ואלפא-לינולנית (אומגה 3).

אילו שמנים מומלצים?

בין השמנים הבריאים והמומלצים נכללים שמנים מכבישה קרה – כדוגמת שמני זית, ושמנים מועשרים ברכיבים בריאותיים הייחודיים לעץ-הזית, כגון זיתולה וקנולה פלוס אומגה 9 מסדרת 'עץ הזית – בריאות מהטבע'. שמנים אלה הם העשירים ביותר בחומצות שומן התורמות להפחתת כולסטרול (חד-בלתי-רוויות) וכן בנוגדי חמצון וברכיבים בריאותיים ייחודיים התורמים להפחתת תהליכי הזדקנות ומחלות.
אז…לבריאות, ובתיאבון!